top of page

Avalik kiri Viimasele Mustale Ükssarvikule

Hea, Tiffany


Ma kirjutan Teile siit, kus elu peaks olema hoopis teistsugune, kui Teie harjunud olete. Aga kõik ei ole alati nii kuis näib. Kohe, kui olin ära vaadanud Teie raamatuesitlusvideo Trevor Noah saates The Daily Show, ostsin Teie raamatu* ja lugesin selle läbi. Siis kirjutasin kirja, mille saatsin Teile 2018 aasta alguses inglise keeles ja mille avalikustan täna eesti keeles.


"Maailma Ilusaim Tüdruk" esimene proov.


2016. aastal tegime lavastuse "Maailma Ilusaim Tüdruk". Sellega räägime ühe tüdruku loo, kes ei olnud sama õnnelik, kui Teie - temal jäi kahjuks vajaka kogukonna toetusest. Ta kasvas üles Nõukogude Liidu kokkukukkumise ajal, kui laste vajadused võisid tihti tähelepanuta jääda, sest midagi "suuremat" oli parasjagu juhtumas.

Olukorra tegi veel keerulisemaks see, et ta kasvas pealtnäha eeskujulikus peres, aga mille ilusa fassaadi all toimus palju valgustkartvat. Lõpuks sai temast üks nn Ida-Euroopa kullakaevajatest, kes teiste silmis on oma kodumaalt lahkunud ja proovivad teistes riikides meeste kaudu endale elatist teenida. Ise ta ennast sellisena ei identifitseerinud. Kas inimesi saab üldse sedasi üldistavalt lahterdada? Tema uskumatu ja keerulise loo lõpus jäi ta alkoholist sõltuvusse ja jõi end surnuks.


Mul on hea meel ja ma olen tänulik ning õnnelik, et Teie saite oma loo rääkida ise. Teie lugu oleks võinud saada sama õnnetu lõpu, aga õnneks ei ole seda juhtunud. Ma olen tänulik, et Teie lugu jõuab kümnete või isegi sadade tuhandeteni - ma tean, sest ise ütlesite, et tagasisidet tuleb kuhjadena.


Ma ei ole kindel, et see kiri kunagi üleüldse Teieni jõuab, aga ma tahan, et Te teaksite, et see, mida Te teete on oluline ja ma tahan loota, et see, mida meie siin teeme on ka oluline. Pärast üht "Maailma Ilusaima Tüdruku" etendust kirjutas mulle üks 13-aastane tüdruk, kes tänas, et me seda lugu jagasime, sest temal on nüüd rohkem vahendeid, tööriistu, mille abil oma eluga hakkama saada. See jättis mu sõnatuks ja tegi alandlikuks.


Me ei tee oma tööd edevuse pärast, meie tööl on tähendus rohkematele. Teil on suurem publik. Mina ei jõua kunagi nii paljude inimesteni, kui Teie jõuate ja sellepärast olen ma tänulik, et kirjutasite oma raamatu ja jagasite oma lugu meie kõigiga. Ja mul on hea meel, et sellel lool on õnnelikum lõpp, kui meie jagatud lool. See annab lootust. Suur tänu ja hoidke end! Siim Eestist *Tiffany Haddish "The Last Black Unicorn" ("Viimane Must Ükssarvik"). Ameerika koomiku ja näitleja poolt kirjutatud tragikoomiline autobiograafia.


bottom of page